lauantai 9. toukokuuta 2015

Keittiöpuutarhani on valmis

Sain keittiöpuutarhani valmiiksi. Kävelin viime viikolla työpäivän jälkeen Plantageniin hakemaan uuteen työhuoneeseen viherkasveja ja samalla otin mukaan myös lisää yrtintaimia (osan olin jo ostanut aiemmin paikallisesta kukkakaupasta). Istutin yrtit ruukkuihinsa alkuviikosta ja nyt taas kelpaa leikkiä kaupunkipuutarhuria.

Meillä kun ei ole parvekkeita, niin olen rakentanut pienen hyötypuutarhani keittiön ikkunan alle vähän paloportaita hyödyntäen. Ikkunalla roikkuu parvekelaatikko ja ikkunan viereisessä seinässä jo aiemmin esittelemäni kasvilokerikko. Lisäksi silmiä ilahduttaa setäni minulle antama orvokki, joka roikkumaan kannustavasta ruukustaan huolimatta nyt seisoo tuossa ikkunan alla.



Yrttivalikoimaa riittää tälle kesällä - minulla kasvaa rosmariinia, timjamia, laakerinlehteä, basilikaa, sileälehtistä persiljaa, ruohosipulia ja korianteria. Korianterin ja persiljan kanssa olen vähän skeptinen, että mitenhän tuossa ikkunalla viihtyvät, mutta katsotaan miten taimet lähtevät kasvuun.


Kaikki yrtit parvekelaatikkoon menneitä lukuunottamatta pääsivät Arabian kukkaruukkuihin, joita olen kirpputoreilta pidemmän aikaa keräillyt. Minulla on niitä pienempää ja suurempaa kokoa. Pienet olivat juuri sopivia tuonne seinäpussin sisään. Isommatkin pääsivät seisomaan omillaan tuohon ikkunan eteen.

Meidän pihakin kukkii mitä ihanimpia kevätkasveja - narsissit, krookukset, tulppaanit loistavat väreissään. Ehdin jo hetken ihmetellä uutta narsissinurkkaa pihalla, kunnes muistin, että minähän omat pääsisäissipulit viime vuonna kukinnan jälkeen sinne maahan kaivoin. Hyvin kukkivat. Pihalampeen on myös viime vuoden tapaan jälleen sammakot tehneet valtavan määrän kutua. Makuuhuoneen ikkunan alla olevassa linnunpöntössäkin on kova pesänrakennus meneillään. On siis kevät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti