torstai 19. maaliskuuta 2015

Domus tuoli

Nyt olen onnellinen. Niin onnellinen. Tuolista.

Kävin tänään Stockmannin outletissa ja mikä siellä minua odottikaan! Ilmari Tapiovaaran Domus tuoli. Tuoli, josta olen haaveillut pitkään ja odotellut, että se tulee vastaani vielä kirpputorilla (turha toivo) tai jotenkin muuten 2nd handina.



Nyt ei tullut 2nd handina vaan uutena, mutta Stockan outlet myi tämän niin käsittämättömän hyvällä alella, että ostin tämän kotiini silmää räpäyttämättä. Näitä tuoleja oli siellä kaksi kappaletta, minä otin mukaani niistä toisen.

Olen haaveillut tuolista juuri tuohon sängyn viereen vaatekaappien eteen pitkän aikaa. Haavelistalla on ollut mikä tahansa Artekin klassikkotuoleista, Domus listan ykköskahakoissa. Tuohon on hyvä viikata päiväpeitto yöksi odottamaan. Ehkä laskea puolipitoinen vaate odottamaan huomista (ei, en ole vaatepinoaja, joten minua ei huoleta se, että tuolista tulisi vain puolipitoisten vaatteiden pinoamispaikka). Tuossa on todella hyvä istua ja se on siitä kätevä nostaa vaikka ruokapöydän ääreen jos ja kun isompi porukka tulee luokseni kylään.


Domus-tuolin suunnitteli Ilmari Tapiovaara vuonna 1947 Domus Academican opiskelija-asuntoloiden lukutuoliksi. Tuolia suunniteltaessa Tapiovaara huomioi monenlaiset tarpeet: Tuolin tuli olla istuinmukavuudeltaan hyvä ja ryhdikäs ja sen piti tukea selkää. Tuoli ei saanut viedä liikaa tilaa, joten sen tuli olla myös pinottava. Materiaalina käytettiin muotoon puristettua koivuvaneria ja osat yhdistettiin toisiinsa ruuveilla, joten tuoli voitiin koota vasta perillä. Alkuperäisenä valmistajana toimi Keravan Puuteollisuus Oy. Ergonimisesta Domus-tuolista on tullut sekä kotimainen että ulkomainen menestystuote.

On se kaunis ja ajaton.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti